طرز تهیه ماست موسیر
نوشته شده توسط : رويا

 

طرز تهیه ماست موسیر

 

Image result for ‫ماست خانگی‬‎

 

مواد لازم برای تهیه ماست خانگی

 
به منظور تهیه حدود یک کیلو و ۲۰۰ گرم الی یک کیلو و نیم ماست به ۴۰ الی ۶۰ دقیقه زمان (این مدت شامل زمان استراحت شیر برای تبدیل شدن به ماست نمی‌شود) و مواد اولیه‌ای که در ادامه مشاهده می‌کنید، نیاز خواهید داشت.
 
مواد لازم
شیر 2 کیلوگرم
ماست 2 قاشق غذاخوری
 
چند نکته:
  • پیش از آنکه از مایه ماست استفاده کنید، از شیرین بودن آن مطمئن شوید. زیرا در صورتی که مایه ماست ترش باشد، ماستی که درست می‌کنید، کاملا شیرین نخواهد شد.
  •  ترجیحا از شیرهایی که حاوی مواد نگهدارنده نیستند، استفاده کنید.

 

طرز تهیه ماست خانگی

 
  1. شیر را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید و حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه، سوزنی جوش بزند.
  2. شیر را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا خنک شود.
  3. زمانی که دمای شیر به حدود ۴۰ درجه سانتیگراد رسید، به عبارت دیگر اگر مقداری از آن را روی دستتان بریزید گرمای آن را حس کنید، اما داغ نباشد. دو قاشق غذاخوری ماست را اضافه کنید.
  4. پس از آنکه مایه ماست را اضافه کردید، چند مرتبه شیر را بهم بزنید.
  5. روی شیر را بپوشانید و ۱۰ الی ۱۲ ساعت صبر کنید تا شیر به ماست تبدیل شود.

چند نکته:

  • قابلمه‌ای که شیر را در آن می‌جوشانید باید کاملا تمیز باشد. اگر اندکی چربی در ظرف وجود داشته باشد، ماست خراب خواهد شد.
  • برای سفت شدن ماست، یک آبکش روی درب قابلمه قرار دهید و روی آن را با پارچه بپوشانید. به این ترتیب بخار شیر جذب پارچه‌ای که آبکش را بپوشانده است، می‌شود و مجددا به قابلمه باز نمی‌گردد.
  • ترجیحا ماست را در ظرف پلاستیکی تهیه نکنید، ترجیحا از ظرف چینی یا روحی استفاده نمایید.
  • پس از آنکه ماست آماده شد، آن را در یخچال نگهدارید.
  • معمولا ماستی که در منزل تهیه می‌شود، به دلیل فقدان مواد نگهداره، ماندگاری کمتری نسبت به ماست‌های موجود در بازار دارد، اما سالم‌تر خواهد بود.
  • اغلب وقتی مقداری از ماست را مصرف کردید، آب می‌اندازد. آب ماست را دور نریزید، کمی ماست را بهم بزنید تا جذب شود، زیرا حاوی مقادیری کلسیم است.
 ماست همراه با نان و مقداری پونه، نعناع یا زنجبیل می‌تواند میان وعده‌ای لذیذ و مقوی باشد. البته توجه داشته باشید که طبع ماست سرد است و میل کردن آن باعث سردی می‌شود، بنابراین ترجیحا آن را با مقداری پونه، نعناع یا زنجبیل میل کنید. اگر طعم ماست را به تنهایی می‌پسند، بعد از میل کردن آن چند عدد خرما بخورید.همانطور که می‌دانید ماست، ویتامین D و مقدار قابل توجهی از کلسیم دارد، از اینرو برای استحکام استخوان و رشد آن به ویژه در کودکان بسیار مفید است. هنگامی که شیر توسط باکتری‌ها تخمیر و به ماست تبدل می‌شود، مقادیری از اسید فولیک و کولین تولید می‌گردد. این ماده غذایی سرعت پاسخ سیستم ایمنی و مقاومت بدن را افزایش می‌دهد. علاوه بر تمام خواص یاد شده، ماست به رود نیز کمک می‌کند. ماستی که در خانه تهیه می‌کنید، باکتری‌های مضر روده را از بین می‌برد و به هضم و جذب غذا کمک می‌کند.
 
 

طرز تهیه ماست,طرز تهیه ماست سفت با نشاسته,طرز تهیه ماست چکیده,طرز تهیه ماست ترش,طرز تهیه ماست موسیر,طرز تهیه ماست بدون مایه,طرز تهیه ماست خامه ای,طرز تهیه ماست و کدو,طرز تهیه ماست اسفناج,طرز تهیه ماست بادمجان,طرز تهیه ماست چکیده خانگی,طرز تهیه ماست چکیده موسیر,طرز تهیه ماست چکیده صنعتی,طرز تهیه ماست چکیده ترش,طرز تهیه ماست چکیده طعم دار,طرز تهیه ماست چکیده محلی,طرز تهیه ماست چکیده در منزل,طرز تهیه ماست چکیده سبزیجات

 




:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 آذر 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: